Vanha
kirkolliskokousblogini on herännyt yllättäen henkiin mutta painavasta syystä!
Esitimme nuorten kuulemisen lisäämistä lainsäädäntöön, erilaisten toimintatapojen kartoitusta, toimintamallien laatimista ja nuorten kirkolliskokouksen selvittämistä, kuten yllä olevasta aloitetekstistä käy ilmi.
”Tulevissa
seurakuntavaaleissa äänioikeuden ikäraja on 16 vuotta. Äänioikeus on rohkea
avaus nuorten vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi. Se ei kuitenkaan yksin
riitä, koska äänestäminen ei ole nuorille itsestäänselvyys. Kokemukset
osallisuudesta ja vaikuttamisesta avaavat äänestämisen merkitystä huomattavasti
paremmin kuin mainoskampanjat. Osallistumalla päätöksentekoon voi kokea, että
yhteisiin asioihin pystyy vaikuttamaan ja voi hoksata, ettei ole yhdentekevää,
ketkä ovat päättämässä yhteisistä asioista.”
Nuorten osallisuudessa ja kuulemisessa on toki menty eteenpäin vuodesta 2009, jolloin teimme aloitteen. Toivon kuitenkin, että asia ei jää tähän, vaan nuorten osallisuutta vahvistetaan edelleen kirkossa. Mielestäni kirkkohallituksella on nyt näytön paikka. Jos aloitteessa esitettyjä toimia ei voi toteuttaa, niin nyt olisi syytä tuoda esille konkreettia toimia, miten asiassa edelleen edetään. Niitä ei kirkolliskokoukselle annetussa ilmoituksessa tuoda esille.
Vuonna 2009
teimme kirkolliskokousaloitteen nuorten osallisuuden vahvistamisesta kirkossa.
Aloite lähetettiin yleisvaliokunnan hienon mietinnön saattelemana
kirkkohallitukseen toimenpiteitä varten. Se on jumittanut siellä vuosikaudet ja
olen miettinyt, voiko aloite vain kadota. Ilmeisesti ei voi - se on ilmestynyt
nyt kirkolliskokousviikon esityslistalle.
Kirkolliskokoukselle
on annettu asiasta ilmoitus, joka on karua luettavaa. Sen mukaan
kirkkohallituksen taholta ei tulla valmistelemaan nuorten kuulemisjärjestelmää
seurakuntiin.
Ilmoituksessa
perustellaan kuulemisjärjestelmän valmistelematta jättämistä seuraavasti:
- Edustuksellinen demokratia ei ole enää nuorille tyypillinen tai suosittu vaikuttamisen muoto. Joissain kunnissa nuorivaltuusto toimii, joissakin ei juuri ollenkaan.
- Malli, joka edellyttäisi erillisen kuulemisjärjestelmän luomista jokaiseen seurakuntaan, tulisi seurakunnille kalliiksi ja raskaaksi toteuttaa.
- Kirkkohallituksessa on kuluneiden vuosien aikana tehty useita toimenpiteitä, jotka edistävät aloitteen tavoitteita.
- Osallisuuden vahvistamisessa on kysymys työntekijöiden asennemuutoksesta.
Mitä aloitteessa esitettiin?
Aloitteessa
esitimme, että nuorten osallisuuden vahvistamiseksi:
- kirkkolainsäädäntöön sisällytetään velvoite nuorten kuulemisesta ja osallisuudesta
- kartoitetaan seurakuntien nykyiset nuorten osallisuutta tukevat toimintatavat ja laaditaan seurakuntien käyttöön toimintamalleja nuorten osallisuuden toteuttamistavoista
- laaditaan selvitys nuorten kirkolliskokouksen perustamisesta ja aloiteoikeudesta kirkolliskokoukselle.
Esitimme nuorten kuulemisen lisäämistä lainsäädäntöön, erilaisten toimintatapojen kartoitusta, toimintamallien laatimista ja nuorten kirkolliskokouksen selvittämistä, kuten yllä olevasta aloitetekstistä käy ilmi.
Sopivan mallin valmistelu yhdessä nuorten kanssa
Aloitteessa
toimme esille, että nuorten kuuleminen voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Sen
vuoksi on mielestäni todella erikoista, että ilmoituksessa keskitytään
vastustamaan hallinnollista, raskasta, edustuksellista (jne.)
kuulemisjärjestelmää.
Voin
vilpittömästi kertoa, että en ole halunnut ajaa nuorisovaltuustoa jokaiseen
seurakuntaan vaan uskon, että erilaisiin seurakuntiin voidaan luoda erilaisia
malleja nuorten osallisuuden vahvistamiseksi. Toimintamallit voisivat olla
esimerkiksi: epämuodollinen nuorten vaikuttamisryhmä, nuorten oma blogi, kerran
vuodessa kokoontuva nuorten foorumi – tai vaikka nuorten kirkkovaltuusto. Tässäkin
kannattaisi kysyä nuorilta!
Aloitteessa
esitettyä nykyisten toimintamallien kartoittamista ja uusien mallien luomista
kirkkohallitus ei käsityksenä mukaan ole toteuttanut. Jos kirkkohallituksessa
ollaan niin vakuuttuneita edustuksellisten kuulemisjärjestelmien
sopimattomuudesta, olisi ehkä kannattanut kartoittaa ja arvioida nykyisin
seurakunnissa käytössä olevat mallit. Sen jälkeen olisi voitu valmistella
sellainen malli, joka sopii sekä nuorille että kirkkohallitukselle.
Äänestämisen
osallisuuden yhteydestä lainaan omaa mielipidekirjoitustani (KSML 4.5.2009):
Lainsäädännön muutos muuttaisi myös asenteita
Ilmoituksessa
todetaan, että asiaa ei kannata edistää lainsäädäntöhankkeena. Ensinnäkin
yleisvaliokunta otti aikoinaan kantaa, että nuorisolaissa olevan
kuulemispykälän (Nuorisolaki 27.1.2006/72, 3 luku 8 §) voidaan katsoa koskevan
jo tällä hetkellä kirkon nuorisotyötä. Nuorten kuuleminen voitaisiin siis aivan
hyvin lisätä myös kirkkolainsäädäntöön.
Toisekseen
lainsäädäntöhanketta vastustetaan, koska kyse on ennen kaikkea
asennemuutoksesta. Tämä on totta, mutta ajattelen, että lakia muuttamalla
muutettaisiin vähitellen myös asenteita. Nuorten kuulemisen lisääminen
lainsäädäntöön vahvistaisi nuorten osallisuutta.
Lainsäädäntöhanketta voi toki vastustaa myös ihan periaatteellisista syistä, esimerkiksi sääntelyn vähentämisen vuoksi. Jos on kyse tästä, niin silloin voisi olettaa kirkkohallituksen toimivan tomerasti muilla tavoin, esimerkiksi juuri tuomalla esille vaihtoehtoisia toimintamalleja erilaisiin seurakuntiin.
Lainsäädäntöhanketta voi toki vastustaa myös ihan periaatteellisista syistä, esimerkiksi sääntelyn vähentämisen vuoksi. Jos on kyse tästä, niin silloin voisi olettaa kirkkohallituksen toimivan tomerasti muilla tavoin, esimerkiksi juuri tuomalla esille vaihtoehtoisia toimintamalleja erilaisiin seurakuntiin.
Hankkeet eivät riittäviä toimia
Ilmoituksessa
kuvataan melko laajasti (ilmoituksen lyhyeen mittaan nähden) muita hankkeita,
joilla kirkkohallitus on edistänyt nuorten osallisuutta. Näitä ovat
verkkokanavien käyttö, rippikoulukonsulttien kouluttaminen, neuvottelupäivien
ja seminaarien ohjelmat, hankkeet järjestöjen kanssa ja Kirkko 2020 -seminaari.
En tunne näitä kaikkia tarkemmin, mutta kommentoin vaan, että jotkut näistä
eivät ole kirkkohallituksen toimenpiteitä ja toiset keskittyvät ensisijaisesti
muihin asioihin kuin osallisuuteen.
Kommentoin
tarkemmin kahta ilmoituksessa mainittua asiaa. Ensinnäkin kehittämisasiakirja
Nuoret seurakuntalaisina on ilmoituksen mukaan kirkkohallituksen ”merkittävin
panos”. Kyseisessä kehittämisasiakirjassa todetaan seuraavaa:
”Aikuis- ja
työntekijäkeskeinen suunnittelu- ja kehittämistoiminta ovat nuoren osallisuuden
merkittävin hidaste ja este.
Työote,
jossa asetutaan nuorten äänenkannattajaksi ja tienraivaajaksi, mahdollistaa
aikuisten ja nuorten maailmojen lähentymisen ja avaa mahdollisuuksia nuorten
vaikuttajuuteen kirkossa.
Seurakunnissa
tuleekin etsiä omia mielekkäitä tapoja saada nuoren ääni kuuluviin toiminnassa
ja päätöksenteossa. Nuorena saadut vaikuttamiskokemukset ovat ratkaisevan
tärkeitä seurakunnan jäsenyyden kannalta.
Muitakin
teitä vaikuttajuuteen on pidettävä avoimena nuorille. Erilaiset
kuulemisjärjestelyt ja nuorten kannanottojen kerääminen luovat osallisuutta.”
Nämä ovat
kaikki erittäin osuvia huomioita ja tärkeitä nostoja. Haluan kuitenkin tuoda
esille, että kyseessä on asiakirja, joten erityisenä ”panoksena” tai
”toimenpiteenä” sitä ei voi pitää. Aloite mielestäni velvoittaa
konkreettisempiin toimiin. Kehittämisasiakirja on lisäksi varsin pitkä asiakirja,
ja osallisuus on siinä yhtenä teemana muiden joukossa.
Toinen
toimenpide on lapsivaikutusten arviointi, joka tuli samoihin aikoihin aloitteena
kirkolliskokoukseen kuin osallisuusaloite. Jostain syystä se on edennyt
vauhdikkaammin. Lapsivaikutusten arviointi on erinomainen työkalu seurakunnan
päättäjille ja kannatan sitä lämpimästi.
Kärjistäen kuitenkin totean, että seurakunnissa on valittu lapsiasiahenkilöitä – siis lapsiasia-aikuisia. Milloin valitaan lapsiasialapset? Lisäksi lapsivaikutusten arviointi koskee alle 18-vuotiaita. Pidän myös yli 18-vuotiaiden nuorten vaikutusmahdollisuuksia tärkeinä. Nuorisolain mukaan nuoret ovat alle 29-vuotiaita.
Kärjistäen kuitenkin totean, että seurakunnissa on valittu lapsiasiahenkilöitä – siis lapsiasia-aikuisia. Milloin valitaan lapsiasialapset? Lisäksi lapsivaikutusten arviointi koskee alle 18-vuotiaita. Pidän myös yli 18-vuotiaiden nuorten vaikutusmahdollisuuksia tärkeinä. Nuorisolain mukaan nuoret ovat alle 29-vuotiaita.
Nuorten kuuleminen ei maksa mitään
Seurakuntien
kestävä talous on aina ollut lähellä minun sydäntäni. Tämän tietävät varmasti
kaikki, joiden kanssa olen jutellut tai jotka ovat tätä blogia lukeneet. En
siis missään tapauksessa esittäisi mitään, jonka olettaisin lisäävän seurakuntien
kustannuksia merkittävästi pitkällä aikavälillä.
Aloitteen
pointti on mielestäni siinä, että nuorten kuulemisen lisääminen lainsäädäntöön
ohjaisi seurakuntien nuorisotyötä pois työntekijäkeskeisestä toimintatavasta.
Seurakunnan ei olisi mikään pakko perustaa raskasta ja kallista kuulemisjärjestelmään
vaan he voisivat muuttaa toimintatapojaan siten että nuorten omille
aloitteille, ideoille ja vastuunkannolle olisi enemmän tilaa. Uusien
toimintamallien ottaminen käyttöön nuorisotyössä ei lisää seurakuntien
kustannuksia.
Myönnän, että olen nuorisotyön toimintatapojen osalta heikoilla jäillä. Siitä on jo kohtalaisen kauan, kun olen itse ollut seurakuntanuori. Olen kuitenkin seurannut asiaa jonkin verran ja käsitykseni mukaan nuorisotyö on useissa seurakunnissa nuorisotyö edelleen työntekijävetoista. Tähän vaikuttaa esimerkiksi rippikoulun ja isoskoulutuksen keskeinen asema.
Myönnän, että olen nuorisotyön toimintatapojen osalta heikoilla jäillä. Siitä on jo kohtalaisen kauan, kun olen itse ollut seurakuntanuori. Olen kuitenkin seurannut asiaa jonkin verran ja käsitykseni mukaan nuorisotyö on useissa seurakunnissa nuorisotyö edelleen työntekijävetoista. Tähän vaikuttaa esimerkiksi rippikoulun ja isoskoulutuksen keskeinen asema.
Miten eteenpäin?
Nuorten osallisuudessa ja kuulemisessa on toki menty eteenpäin vuodesta 2009, jolloin teimme aloitteen. Toivon kuitenkin, että asia ei jää tähän, vaan nuorten osallisuutta vahvistetaan edelleen kirkossa. Mielestäni kirkkohallituksella on nyt näytön paikka. Jos aloitteessa esitettyjä toimia ei voi toteuttaa, niin nyt olisi syytä tuoda esille konkreettia toimia, miten asiassa edelleen edetään. Niitä ei kirkolliskokoukselle annetussa ilmoituksessa tuoda esille.
Kommentit